Συνέντευξη τύπου για τα λαϊκά δρώμενα του 12ημέρου στο Ν. Δράμας 2019

Λοιπές δράσεις

altΚοινή συνέντευξη τύπου για τα λαϊκά δρώμενα του δωδεκαημέρου στο νομό Δράμας, που πραγματοποιούνται από τις 5 έως τις 8 Ιανουαρίου, παραχώρησαν την Πέμπτη 3 Ιανουαρίου 2019 ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Ανάργυρος Πατακάκης και ο Πρόεδρος του Κέντρου Πολιτιστικής Ανάπτυξης Ανατολικής Μακεδονίας και Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μοναστηρακίου κ. Γιάννης Παπουτσής, η Γραμματέας του Πολιτιστικού Συλλόγου Καλής Βρύσης κ. Ελισάβετ Χαριζάνη, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Παγονερίου κ. Δημήτρης Μόνιος, η Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Πετρουσαίων κ. Βάσω Ηλιάδη, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Πύργων κ. Ηλίας Τσάννης και ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ξηροποτάμου κ. Κωνσταντίνος Δεβρίκης.

Ο Πρόεδρος του Κέντρου Πολιτιστικής Ανάπτυξης Ανατολικής Μακεδονίας και Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μοναστηρακίου κ. Γιάννης Παπουτσής, ανέφερε τα παρακάτω: «Το Κέντρο Πολιτιστικής Ανάπτυξης Ανατολικής Μακεδονίας είμαστε οι συσσωματωμένοι σύλλογοι που ήδη αναφέρθηκαν μαζί και ο «Μέγας Αλέξανδρος» Προσοτσάνης. Οι συσσωματωμένοι λοιπόν αυτοί σύλλογοι από το 2006 είμαστε σε μια προσπάθεια πνευματικής θωράκισης και συνοδοιπορίας βασικά των δρωμένων της πατρίδας μας, της Ηδωνίδας γης, αυτή την χρονική περίοδο προτού ευχηθούμε μια Ευετηρική Χρονιά, που σημαίνει καλοχρονιά να σας πούμε δυο κουβέντες για το μήνυμα αυτών των εθιμικών δρωμένων της περιόδου και της περιοχής μας εδώ, της πατρώας μας γης, ότι δηλαδή σείεται και δονείται αυτή την περίοδο από τις κωδωνοφορίες και τις κορυφαίες πολιτιστικές εκφάνσεις στα χωριά μας, δεν βγάζουμε απέξω την Νικήσιανη επειδή είναι και αυτή στην δικιά μας λεκάνη, δηλαδή τα τρία ιερά βουνά της περιοχής μας: το Παγγαίο, το Μενοίκιο και το Φαλακρό είναι αυτά τα χωριά που από τη φύση τους ο κοινοτισμός ενυπάρχει και εκφράζεται τις ημέρες αυτές των Θεοφανείων μέχρι και τις 8 Ιανουαρίου, την ημέρα της Μπάμπως, της Μαμής.

Δεν είναι μόνο μια ευκαιρία αναφοράς στους θρύλους, τους μύθους, τις παραδόσεις, δεν είναι όμως μόνο αυτό, η Δράμα στα έγκατά της κρύβει και την ιστορία όπως αυτή είναι ολοφάνερη σήμερα με τον Ιερό χώρο του Βάκχου στην μικρή τούμπα της Καλής Βρύσης, είναι επίσης η προτομή του Διονύσου από τη Χαριτωμένη και η Λήκυθος από την Προσοτσάνη, είναι και πολλά άλλα έτοιμα για επιστημονικές ανακοινώσεις τώρα στο αρχαιολογικό μουσείο της Δράμας, που επιτέλους ως αρχαιολογική υπηρεσία είναι ανεξάρτητη.

Επίσης μη λησμονούμε κι εμείς ότι σε αυτή την προσπάθεια της πνευματικής θωράκισης και προβολής εδώ και πέντε χρόνια έχουμε κατά κάποιο τρόπο τη στήριξη της Αντιπεριφέρειας Δράμας και αυτό είναι σημαντικό και για μας αλλά και για την ίδια την Περιφέρεια, δηλαδή τον Β’ βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου περιλαμβάνει το σύνολο των κοινοτήτων αυτών που επιχωριάζουν και δρουν τις ημέρες αυτές. Εμείς λοιπόν απαντάμε στην περιφερειακή συνείδηση με την συνοχή των κοινοτήτων μας, με την υπηρεσία και τις διονυσιακές ατμόσφαιρες και κορυφαίες πολιτιστικές εκφάνσεις διαφορετικές σε κάθε χωριό, που αυτό σημαίνει ότι επιτελούμε, διακονούμε και υπηρετούμε την ίδια μας τη συνέχεια, δεν υπάρχει λοιπόν σε μας ο όρος αναβίωση που λέγεται κακώς πολλές φορές από τους δημοσιογράφους και από πολλούς άλλους, υπάρχει μια συνέχεια. Εμείς μιλάμε για συνέχιση τελέσεων ιεροπραξιών, για αρχέγονες τελετουργίες διασωσμένες με πράξεις και δράσεις «εν τόπω και χρόνω», είναι οι πράξεις αυτές όχι βέβαια στον αρχικό τους προορισμό και σκοπό, δηλαδή το να υπηρετούν κάποια θεότητα, που από εδώ πέρασε καθώς φαίνεται πολύ χαρακτηριστικά ο Ξένιος Ζευς, ο προστάτης Νεφεληγερέτης Δίας που λέμε, αλλά ούτε όπως περιγράφεται σε αρχαία κείμενα, ήρθε ο γιος του, ο Διόνυσος, που από την Φρυγία έφερε μαζί του τα μυστικά και μυστήρια της Ανατολής, αλλά και του νταϊρέ που είχε η Κυβέλη στα χέρια της, που ως σήμερα ακόμα είναι ιδίων διαστάσεων με αυτά, που είναι τα όργανά μας σήμερα και τα βρίσκουμε και σε άλλες χώρες.

Αυτοί οι μύθοι πλέον είναι ιστορία και εμείς σεμνυνόμεθα ότι τους υπηρετούμε και όλα αυτά που αποτελούνε τη συνέχειά μας, τη συνέχεια της Δράμας μας, της Ηδωνίδας γης.

Το κάθε χωριό που όπως σας είπα με διαφορετικό τρόπο έχει την κορύφωσή του αλλά όλες οι άλλες 364 μέρες συντείνουν και συγκλίνουν σ’ αυτή την κορυφαία έκφανση που έχει πάνδημο πανηγυρικό χαρακτήρα, δηλαδή Διονυσιακή ατμόσφαιρα.

Αυτήν την βρίσκει ο καθένας παντού, αυτό θέλουμε να συντηρήσουμε, να διατηρήσουμε, ταυτόχρονα να ανιχνεύσουμε τη βάση, το αρχέτυπο και ουσιαστικά να το προστατεύσουμε.

Η διαρκής προσπάθειά μας στην ερμηνεία των συμβολισμών τους είναι η ίδια απαντοχή, η προσδοκία για τη συνέχεια της ζωής, δηλαδή η Ευετηρία, που εδράζεται πάνω στους δυο πυλώνες: την ευγονία και την ευκαρπία, δηλαδή κάνουμε τα δρώμενά μας για καλούς απογόνους, πολλά κοπάδια και καλή σοδειά για να έχουμε όπως έλεγαν οι παλιοί αυτό το «μπερεκέτι» της φύσης, που είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και τη ζωή.

Δίνουμε μια σημαντική απάντηση στην οικονομική και πολιτισμική κρίση που μας περιβάλλει με το χτύπημα των κουδουνιών για την αναγέννηση της φύσης, ως γενική τροφό, σε κάθε μας χωριό ώστε έτσι να περιχαρακώνεται και περιφρουρείται αυτή η συνέχεια της ζωής στα όριά του, εξευμενίζοντας όλους τους κακούς «δαίμονες» που είναι έτοιμοι να παρέμβουν για καταστροφές, με ταυτόχρονη επικοινωνία με τους προγόνους ή τους προπάτορές μας που δεν ζούνε σήμερα και οι οποίοι υπηρέτησαν αυτή τη συνέχεια σε καιρούς χαλεπούς.

Σ’ αυτούς οφείλουμε ένα μεγάλο σεβασμό, επειδή μας παρέδωσαν αυτά τα δρώμενα και είμαστε εμείς σήμερα «πλούσιοι» που τα διαχειριζόμαστε πολιτιστικά.

Αυτή η διαχείριση όμως έχει να κάνει με μια σημαντικότατη ευθύνη επειδή στα χέρια ημών των διαχειριστών είναι να κρατήσουμε χωρίς να είμαστε πια αγροτοποιμένες, να κρατήσουμε αυτήν την εθιμοτυπία, τις ιεροπραξίες και τους συμβολισμούς τους που είναι πανανθρώπινοι, είναι οικουμενικοί.

Συνεχίζουμε με αίσθημα ευθύνης να υπηρετούμε τα δρώμενά μας, κι έτσι σας προσκαλούμε εγκάρδια και σας λέμε καλώς να ορίσετε στα χωριά μας, που σας περιμένουν όλοι με αυτήν την δοκιμασμένη δραμινή φιλοξενία, επειδή πέρασε από δω ο Ξένιος Ζευς και μας προστατεύει, όχι γιατί εμείς είμαστε Αρχαιοελληνιστές, αλλά πριν προϋπάρξουμε χριστιανοί υπήρχαμε ως Θράκες, ως Μακεδόνες, ως Έλληνες, ως φυλές των Ελλήνων.

Μετά όλα αυτά σας εύχομαι νέα Ευετερική Χρονιά!».